Viimeistään viime päivien uutisointi vaateollisuuden yhteiskuntavastuuttomuudesta riskimaissa osoittaa, että vastuullisuus ei voi enää jäädä juhlapuheiden tasolle. EU-parlamentti päätti puolestaan tiistaina, että vastedes myös muihin kuin ruokatuotteisiin pitää merkitä alkuperämaa. Keskustelu tiedostavasta kuluttamisesta kuumenee, ohessa muutama tutkimustamme käsittelevä juttu.
HUOMENTA SUOMI:
Ryhtyykö tiedostava kuluttaja sanoista tekoihin?
Ryhtyykö tiedostava kuluttaja sanoista tekoihin?
KAUPPALEHTI:
Suomalaisista erottui kahdeksan kuluttajaryhmää
Suomalaisista erottui kahdeksan kuluttajaryhmää
MARKKINOINTI&MAINONTA:
Tiedostava kuluttaminen jakaa suomalaiset – oletko huolenpitäjä, unelmoija tai itsevaltias?
Tiedostava kuluttaminen jakaa suomalaiset – oletko huolenpitäjä, unelmoija tai itsevaltias?
RADIO VEGA:
Ny undersökning om vårt konsumentbeteende
Ny undersökning om vårt konsumentbeteende
SVENSKA YLE:
Därför köper vi inte ekoodlat
Därför köper vi inte ekoodlat
Talouselämän juttuun vahvistuksena, että tutkimuksessa todellakin haastateltiin kuluttajia heidän omissa kodeissaan, roskakorit ja kylpyhuoneen kaapit valokuvaten. Haastattelujen, havainnointien sekä webnografian perusteella tutkimustiimi jakoi kuluttajat ryhmiin. Jaotteluperusteena olivat kuluttajien arvot tänään ja tulevaisuudessa, asenteet ja kulutuskäyttäytyminen. Ryhmien tulevaisuutta kartoitettiin skenaariotyöskentelyllä. Lopuksi niiden olemassaolo todennettiin ja koot määritettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, johon osallistui 1023 suomalaista 18—73-vuotiasta naista ja miestä. Tutkimukseen osallistui näin edustava otos suomalaisista. Lisätietoa tutkimusmetodin yksityiskohdista saat Päivi Korteniemeltä, puh. 040 715 5262
Keskustelu heräilee myös Twitterissä #tiedostavakuluttaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti