Tällä viikolla
vietetään jälleen Kuluttajaliiton kampanjoimaa Hävikkiviikkoa, jonka
tarkoituksena on lisätä ruuan arvostusta ja vähentää kotitalouksien
ruokahävikkiä. Selvitimme Tiedostava kuluttaja -tutkimuksessamme suomalaisten kulutusmotiivien vastuullisuutta. Yksi
kuluttajatutkimuksemme aiheista oli hävikki, jonka taustalta löysimme neljä
toisistaan poikkeavaa ajatus- ja käyttäytymismallia:
Tehostaja: “Ostan
vain pakasteita ja popcornia, tuore ruoka pääsee aina vanhenemaan”
Monen tutkimukseen
haastatellun ruokahuolto pyörii pakasteilla. Tehostaja on kuluttajana
ratkaissut hävikkiongelman, mutta joutunut tinkimään tuoretuotteista. Satunnainenkin
kokkaaja pääsisi nauttimaan herkullisista, tuoreista raaka-aineista jos mm.
Saksan Kochhausin kaltaiset konseptit yleistyisivät. Kochhausissa
kotikokki valitsee reseptin ja siihen optimoidut raaka-aineet yhdestä
valkosipulinkynnestä juuri oikeaan määrään seesamiöljyä. Tehostajaa kiinnostaa
myös LeftoverSwap-sovellus, jonka avulla ihmiset jakavat ruokajämiään.
Nautiskelija: “Ei hetkauta”
Nautiskelija on houkutusten vietävänä. Hän kuluttaa suurella
volyymilla, eikä aina muista arvostaa jo hankkimaansa. Nautiskelijan vaatehankintojen
kertakäyttökulutukseen on vaikuttanut laatutietoisuuden lisääntyminen.
Ruokahävikkiä vähentäisi ruuan lisääntynyt arvostus, joita laadukas
pakkaussuunnittelu, ruuan terveysvaikutusten ymmärtäminen ja uusi positiivinen
ruokakulttuuri veisivät eteenpäin. Monet haastatelluista olivat ylpeitä taidoistaan
kokata jämistä herkkuja, joihin löytyy inspiraatiota esimerkiksi Love Your Leftovers -sovelluksesta.
Perheellinen:
”Saako sen heittää pois?”
Perheellinen suree lasten takia syntyvää
ruokahävikkiä; lapsi ei jaksakaan syödä lautasta tyhjäksi tai terveelliseksi
välipalaksi hankitut hedelmät eivät maistu. Lapsilta jäävä ruokahävikki on
onneksi ohimenevä ongelma. Ruuan arvostamista voidaan opettaa maistattamalla,
ruuan alkuperään tutustuttamalla ja ruuanlaittotaitoja opettamalla. Esimerkiksi
Sapere-metodi ja Marije Vogelzangin menetelmä opettavat lapsia arvostamaan ruokaa leikin
kautta. Perheellinen saattaa säästösyistä ostaa liian suuria pakkauskokoja, kun
edullinen irtomyynti voisi auttaa säästämään hankinnoissa. Ekoteko on myös
ostaa vanhenevia aletuotteita, kunhan ne tulevat heti käytetyksi.
Kiiruhtaja: “Ostan kiireessä jotain ja kotona huomaan,
että samat ovatkin jo kaapissa.”
Kiiruhtaja tietää, että harmillista ruokahävikkiä syntyy koska
hän ei suunnittele ostoksiaan. Hän saattaa poiketa kaupassa useamman kerran
viikossa mietittyään vain seuraavan aterian tarpeita kerrallaan. Uudet
ostotavat, kuten ruokakassipalvelut, voivat helpottaa kiiruhtajaa suunnittelemaan
viikon menua eteenpäin. Myös ostoslistasovellus tai nettikauppa pitävät inventaariota
oman jääkaapin sisällöstä, esimerkiksi S-ryhmän Foodie.fi -sovelluksella ruokaohjeesta saa helposti muokattua ostoslistan.
Osaa kuluttajista
motivoi säästettävä raha: Suomessa heitetään vuosittain henkilöä kohden 24
kiloa, noin 125 euron edestä, ruokaa roskiin (MTT:n Ruokahävikkitutkimus 2013).
Toisia kuluttajaryhmiä motivoi säästyvät luonnonresurssit ja luontoa
kunnioittava suhtautuminen ruokaan. Kaikkia käyttäytymismalleja yhdistää
kuitenkin se, että kekseliäät toimintatavat ohjaavat ryhmien kulutusta kestävämpään
suuntaan. Vain ymmärtämällä kuluttajan motiiveja voimme aidosti vähentää
ruokahävikkiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti