Tiedostava kuluttaja -tutkimuksemme hyväksyttiin kansainvälisen International Journal of Marketing Studies
-julkaisun vertaisarvioinnissa tieteellisesti merkittäväksi
tutkimukseksi. Uusimmassa elokuun numerossa on luettavissa tutkimukseen
pohjautuva 24-sivuinen artikkelimme.
Dosentti Arto O. Salosen
kanssa toteutettu Tiedostava kuluttaja -tutkimuksemme selventää yrityksille
kuluttajien vastuullisen ostokäyttäytymisen tarvehierarkioita ja
motiiveja. Kuluttajaymmärryksen pohjalta voidaan rakentaa ekologisesti
ja sosiaalisesti vastuullisia konsepteja, jotka ovat myös kaupallisesti
menestyviä.
Salonen toteaa halvan hinnan olevan suomalaisten ostopäätöksissä yhä merkittävä, mutta entistä rajallisempi motiivi:
Jo lähitulevaisuudessa markkinoiden yhteiskunnallinen ohjaus
lisääntynee, sillä tuotteiden ja palvelujen käytöstä johtuvat
ekologiset, terveydelliset ja sosiaaliset haitat eivät ole
täysimääräisesti hinnoissa mukana.
Kun vahvan paikallistalouden
ansiosta tuottaja ja kuluttaja pääsevät tekemisiin toistensa kanssa,
toteutuu ihmisten onnellisuus ja luonnon rajallisuuden huomioiminen yhtä
aikaa. Parhaimmissa tuotteissa ja palveluissa kaikki ovat voittajia:
yhteiskunta, paikallinen yhteisö ja kulutusvalinnan tehnyt kuluttaja.
Lisätietoa Tiedostava kuluttaja -tutkimuksen hyödyntämisestä liiketoiminnan kehittämisestä asiakkuusjohtaja Päivi Korteniemeltä, puh. 040 715 5262.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti