torstai 17. huhtikuuta 2014

Tiedostava kuluttaja mediassa

Viimeistään viime päivien uutisointi vaateollisuuden yhteiskuntavastuuttomuudesta riskimaissa osoittaa, että vastuullisuus ei voi enää jäädä juhlapuheiden tasolle. EU-parlamentti päätti puolestaan tiistaina, että vastedes myös muihin kuin ruokatuotteisiin pitää merkitä alkuperämaa. Keskustelu tiedostavasta kuluttamisesta kuumenee, ohessa muutama tutkimustamme käsittelevä juttu.
Talouselämän juttuun vahvistuksena, että tutkimuksessa todellakin haastateltiin kuluttajia heidän omissa kodeissaan, roskakorit ja kylpyhuoneen kaapit valokuvaten. Haastattelujen, havainnointien sekä webnografian perusteella tutkimustiimi jakoi kuluttajat ryhmiin. Jaotteluperusteena olivat kuluttajien arvot tänään ja tulevaisuudessa, asenteet ja kulutuskäyttäytyminen. Ryhmien tulevaisuutta kartoitettiin skenaariotyöskentelyllä. Lopuksi niiden olemassaolo todennettiin ja koot määritettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, johon osallistui 1023 suomalaista 18—73-vuotiasta naista ja miestä. Tutkimukseen osallistui näin edustava otos suomalaisista. Lisätietoa tutkimusmetodin yksityiskohdista saat Päivi Korteniemeltä, puh. 040 715 5262

Keskustelu heräilee myös Twitterissä #tiedostavakuluttaja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti