maanantai 28. huhtikuuta 2014

2010-luvun statussymbolit

"Ennen erotuttiin naapurista ostamalla minkkiturkki tai muskelivene. Nykyään oma arvo nousee isoisoäidin kattovalaisimella, vapaapäivän vietolla tai taidolla valmistaa perinteistä ruokaa. Statussymboliksi käy vaikkapa tilliliha."


Helsingin Sanomat kirjoitti 2010-luvun uusista statussymboleista (HS 26.4.). Statusta haetaan ruuasta, vaatteista ja asumisesta, ja kaikessa vaaditaan kestävyyttä. Kuluttajaryhmistämme Kunnianhimoiset, Itsevaltiaat ja Unelmoijat rakentavat nyt erityisen halukkaasti imagoaan vastuullisilla valinnoilla. Statuksen tavoittelu voikin olla positiivinen muutosvoima.

Tietoisuus kulutusvalintojen seurauksista lisääntyy ja ihmiset haluavat tehdä yhä paremmin omiin arvoihinsa istuvia valintoja. Siksi myös statusesineet on päivitettävä. Brändien on huomioitava, että omaa statusta rakennetaan nyt ruokakaupan kassajonossa. Hyvä tuote luo merkityksellistä arkea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti