Ongelma 1
Kuluttajaryhmistämme Huolenpitäjät heräilee tiedostavuuteen, ja on erityisen kiinnostunut lähiruuasta. Kriteereissä perheen hyvinvointi, arjen sujuvuus ja hinta tulevat kuitenkin ennen ekologisia ja eettisiä näkökohtia.
Konseptit
Herttoniemen Ruokaosuuskunta
Huolenpitäjät-ryhmäläiselle on iso juttu voida tarjota perheelle ruokaa osuuskunnan omalta pellolta. Tapa tehdä ruokaostoksia on uusi, muttei kuitenkaan kaukana talkoohenkisten Huolenpitäjien mukavuusalueelta. Yhdessä tekeminen ja oman asuinalueen kehittäminen tarjoavat heille paljon enemmän kuin kauppareissu markettiin.K-markettien hyllymerkinnät
Kaupan "paikallinen tuote" -merkinnät ovat sinänsä pikkujuttu, mutta asiakkaalle ne tuovat vallankumouksellisen hyödyn. Nyt Huolenpitäjä voi tehdä parempia valintoja muuttamatta rutiinejaan millään tavoin.Harris + Hoole -kahvilat
Uusi paikallinen kulmakuppila sai innostuneen vastaanoton. Mutta kun levisi tieto, että kahvilan omistaa Tesco, tyrmistyneet ihmiset ryhtyivät boikotteihin ja mielenosoituksiin. He olivat luulleet tukevansa paikallista pienyrittäjää mutta antaneetkin rahansa jättimäiselle ketjulle. Tässä Tescolla olisi opittavaa Keskon edellisestä esimerkistä; tue paikallisia, älä niele niitä. Tescon konsepti tuntui päälleliimatulta sillä uudistuksia ei aloitettu ydintoiminnasta.Ongelma 2
Uteliaat-ryhmään eivät pure tunneargumentit. Vastuulliset konseptit kiinnostavat heitä jos ne tyydyttävät heidän tiedonnälkäänsä ja pientä pätemisentarvettaankin. Ekologisuus ja eettisyys tarkoittavat Uteliaille arjen järjestelmällistä haltuunottoa.
Nest on termostaatti joka seuraa asukkaan rutiineja ja reagoi niiden muutoksiin säästäen näin lämmitysenergiaa optimaalisesti. Näin Uteliaiden ihannemaailma toimii älykkään koneen lailla tehden elämästä kontrolloitua ja taloudellista.
Unelmoijat-ryhmä antaa mielihalujensa johdattaa. Vastuulliset valinnat tuntuvat heille lohduttoman hankalilta, mutta jos tämän ryhmän saa tunteella mukaan, heissä on mahtavaa muutosvoimaa.
Konseptit
Nest-termostaatti
Safkatutka
Facebookin Safkatutka-ryhmä on kerännyt lyhyessä ajassa lähes 38 000 jäsentä. Ryhmässä kuluttaja käyttää valtaansa hyökäten elintarvikevalmistajia vastaan ja käyden kiivasta väittelyä ruuasta. Täältä löytyy ruuan tulevaisuus.Lapka-sensorit
Lapka on laitteisto jolla voi mitata mm. elinympäristön säteilyä ja kosteutta. Kiinnostavin sensoreista mittaa nitraattipitoisuuksia, jotka paljastavat onko hedelmä tai vihannes luomu vaiko ei. Uteliaat-ryhmäläiselle on kiehtovaa päästä käsiksi asiantuntijatietoon ja olla askeleen edellä kaikkia muita.Ongelma 3
Unelmoijat-ryhmä antaa mielihalujensa johdattaa. Vastuulliset valinnat tuntuvat heille lohduttoman hankalilta, mutta jos tämän ryhmän saa tunteella mukaan, heissä on mahtavaa muutosvoimaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti