tiistai 11. helmikuuta 2014

Tiedostava kuluttaja Venäjällä

Tänään saimme kuulumisia Venäjältä. Kati Saari Jump Smart Oy:stä piti loistavan puheenvuoron Pakkaustutkimus - PTR ry:n seminaarissa. Kati Saari on toiminut  SEK & GREYn Strategina ja Client Business Directorina. Katilla on kokemusta mm. Stockmannin, Zaran ja Onnisen Venäjän-toimintojen johdosta. Jump Smartin tavoitteena on auttaa suomalaisia yrityksiä onnistumaan Venäjän markkinoilla.

Saari karisteli mielistämme viimeisetkin karvahattukliseet. Venäläinen kuluttaja on vaativa ja suomalaista monessa edellä. Saaren sanoin: jotta pärjää Moskovassa on pärjättävä Manhattanilla. Kun Helsingin Zara on C-kastia, myydään Moskovassa uusinta A-luokkaa.

Kommunismin jälkeisessä ajassa brändit olivat ihmisille tärkeä keino erottautua ja heimoutua. Venäjän markkinoilla brändit asettuvat yhä kolmiportaiseen hierarkiaan. Lexusmies, hänen sihteerinsä ja siivoojansa eivät ikinä voisi käyttää samoja merkkejä. Suomalaistenkin pitää osata asemoida tuotteensa tähän portaikkoon, eikä hajuton ja mauton kaikelle kansalle brändääminen toimi Venäjällä.

Venäläiset eivät vielä ole tottuneet eineksiin kotona kokkaavien isoäitien ansiosta. Heillä on myös neuvostoajoilta periytynyttä tervettä kriittisyyttä elintarvikkeiden laadun suhteen. Saaren mukaan heillä on siksi ruuassa meitä korkeammat laatustandardit. He vierastavat esimerkiksi lisäaineita.

Saari muistutti myös oikeiden viestintätapojen löytämisestä. Venäjällä word of mouth toimii perinteisesti hämmästyttävän tehokkaasti, on siis tärkeää seurata mitä omasta tuotteesta puhutaan.

Suomalainen tuote on venäläisissä mielikuvissa turvallinen ja terveellinen. Pietarissa suomalaisuus on lisäarvo, mutta Moskovassa Suomea ei kuitenkaan tunneta. Eurooppalaisuus taas kiinnostaa ja kertoo laadusta. Venäläinen kuluttaja on tottunut olemaan epäluuloinen mainospuheita, läimäkkeitä ja pakkausmerkintöjä kohtaan, mutta hienon tavaratalon kallis ja tyylikäs ulkomainen pakkaus vakuuttaa. Jännittäviä mahdollisuuksia suomalaisille tiedostaville tuotteille, kiitos Kati Saari ja PTR!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti